I Sør Amfi spiller en målrettet prestasjonsgruppe som består av unge, kvinnelige håndballspillere. Sammen med ledere og trenere er de stolte representanter for Grane Arendal Håndball. Arendals håndballjenter har virkelig fått et løft. Fra starten var målet for  Jenteløftet opprykk til 1. divisjon i løpet av to år. Gjennom langsiktig satsning oppnådde håndballjentene sitt mål. Laget rykket ned etter en sesong, men er nå tilbake i toppen av 2. divisjon, og kjemper igjen om opprykk. Underveis fylles Sør Amfi med håndballinteressert publikum. Granejentene trener håndball sju økter i uka, og jenteløftet favner spillere ned til 12-årsalder.

DRIVKRAFT

Kjetil Øygarden er motivator og trener for Granes jentesatsning, og kjent som gründeren av suksess-prosjektet som brakte ØIF Arendal til Eliteserien. Han har spillererfaring fra norsk toppserie og fra profftilværelse i sveitsiske HC Amictia.

–Klubber må slutte å ”jakte” på spillere, sier Kjetil, som til daglig er personalleder ved Agder Renovasjon.

Gjennom en relasjons- og prestasjonsorientert tankegang motiveres spillere til å bli i klubben ved å skape et godt miljø, og gi det beste sportslige tilbudet.Samtidig er det viktig å rekruttere gode ledere. En ressursgruppe med ledere fra næringslivet bidrar i Jenteløftet.

–Ved å ha det beste sportslige tilbudet, en sunn økonomi og stille større krav til trenerapparat og ledelse kan Grane Arendal fortsette å bygge seg opp, ifølge treneren.

LANGSIKTIGHET

Kjetil kjenner betydningen av å yte over tid for å oppnå resultater. Grane Arendal måtte tåle et nedrykk, men er igjen i toppen av sin avdeling. Uansett hvor man
ligger i divisjonene, gjelder det å ta vare på talenter. Med strukturert treningsarbeid fra spillerne er 10 -12 år kan man skape talenter som fungerer på høyt nivå.

–Grane Arendal er en ambisiøs og modig klubb. En spennende klubb å trene i, inspirert av dyktige ledere og trenere, fastslår Kjetil.

Fra den spede begynnelse har klubben nå rekruttert over femti spillere som rullerer mellom lag med bakgrunn i en utviklende strukturstige. Grane samarbeider med andre klubber, og er med på å skape et miljø som er prestasjonsfremmende både for trenere, ledere og klubber. Et mål er at unge spillere kan utvikles i klubbene der de er, og ikke må reise vekk for å oppnå sportslig fremgang. Første divisjon kvinnehåndball er utviklende nok for unge spillere. Og ved å utvikle egne spillere av lokale jenter unngår man å bruke penger til spillerkjøp. Kanskje penger man ikke har. Det er et verdivalg å satse lokalt, og utvikle kultur for riktig trening.

VIKTIGE SPONSORER

Klubb, ledere og treningsapparat er takknemlige for at Arendals næringsliv stiller opp som sponsorer Dette er lokale støttespillere som   ser verdien av å tenke langsiktig og «bygge byen». Blant Jenteløftets sponsorer er Marcussen Ur & smykker og JM Auto.

Marcussen Ur & smykker er medlem av Protid-kjeden, som blant annet profileres av «tidsmaskin» og roer Olaf Tufte. Olafs credo er grundig arbeid, profesjonalitet og høye ambisjoner over tid, sportslige og faglige verdier også urmaker og butikkeier Lars Marcussen identifiserer seg med. Lars har alltid vært glad i idrett, og støtter derfor Grane Arendals utøvere og byens håndballklubb som vil utvikle seg, og bli bedre gjennom målrettet satsning. Tid er viktig i idrett, både under trening og i konkurranser. I reportasjen vises urene Daniel Wellington Black og Breitling Hurricane med 24 t visning, men Lars er ekstra stolt av å kunne tilby den ultimate sportsklokken Garmin Fenix Chronos med blant annet pulsmåler, GPS posisjonering, tilgang til widget og datafelt og ulike klokkefronter.

Daglig leder Ove Hagen hos JM Auto synes det er stas å være med på et idrettslig løft med Grane Arendal. JM Auto har selv gjort sine løft, blant annet med sitt konseptbygg som forhandler av bilmerkene Volvo og Renault.

–Vi føler selv at vi starter med startnummer hver eneste arbeidsdag, sier den humørfylte bilforhandler, som også har bakgrunn som idrettsleder: Det er viktig med visjoner og spenstige tanker om fremtiden, og at man våger å satse for å nå sine mål. I likhet med idrettsutøvere vil vi også bli bedre, og kjempe i toppen i vår bransje. Vi identifiserer oss gjerne med seriøse idrettsutøvere, med vilje til samarbeid og gode holdninger. JM Auto har nylig tegnet en ny toårsavtale Grane Arendal, og har også et langsiktig sponsorsamarbeid med fotballklubben Jerv.

–Man blir ikke god over natten, fastslår Ove, som tror på langsiktighet i arbeid og daglige forbedringer for å nå sine mål i et konkurransepreget samfunn. –Granejentene kjemper seg tilbake etter et nedrykk. Jentene viser at det er viktig å tåle motgang, og å lære av nedturene. Som sponsor er man stolt av å se sin firmalogo på draktene under kamper i Sør Amfi. Slik profilering er viktig, og langsiktig engasjement gir også mulighet til å bygge nettverk, sier den bevisste og fornøyde sponsor fra JM Auto.