Vi slår ring om Arendals Bryggeri. Det er noe med historien. Identiteten. Noe som bare er vårt. Fra det for første gang begynte å gjære i 1839 og til det i dag har gjenoppstått etter å ha ligget nede for telling. Egne aksjonsgrupper viser i film på Facebook hvordan du kan flytte 1839-flaskene fremst i butikkhyllene for at folk skal velge dem i stedet for Arendalspilsen, som er tappet av Ringnes. Ikke et vondt ord om dem, men om du først har et lokalprodusert øl, er tilhengerne trofaste.

Stor serie

– Jeg føler vi har lykkes med satsningen på utelivet. Vi har derfor utviklet serien 1839 til å bli en stor serie, sier markedssjef i Arendals Bryggeri på Stoa, Carl Glastad.

Han kan med glede se at serveringsstedene i Arendal favner om 1839-ølet, som ble utviklet da Ringnes tok over produksjonen og flyttet tappingen av Arendalspilsen til Oslo.

– Det var da vi valgte å produsere vår egen øl her lokalt. Alle byer bør ha et eget håndballag, fotballag, kirke og bryggeri. Arendal er en av de få som har alt dette, poengterer Glastad, som er takknemlig for all støtte han har fått av byens serveringssteder.

Engasjert medspiller

Nå har de fleste serveringsstedene i Arendal tatt seidelen i egen hånd, og tapper 1839 fra kran. Lokalprodusert øl er i folks bevissthet. Og hjerte. Til tross for at de er små, klarte Arendals Bryggeri å komme inn i tappekranene igjen i byens serveringssteder etter en knekk for noen år tilbake. Nå er de atter en gang 100 % lokaleide. De tilbyr også leietapping av forskjellige typer drikke, både på glassflasker, gjenvinnbare PET-flasker og boks. Og et helt nytt mikrobryggeri har nylig startet opp.

– Å støtte lokale bedrifter er viktig. Jeg er veldig engasjert i håndballen og fotballen, og det er bryggeriet også. Så de gjør mye for byen. Det ønsker jeg å støtte opp om. Mitt inntrykk er at lokalbefolkningen er opptatt av den lokale ølen. Og så er det mye hyggeligere å handle med lokalprodusenter, sier Sigmund Rose, som eier fem av serveringsstedene på Langbrygga, og byttet over til det lokale bryggeriet første uke i juni.

Glastad påpeker hvor viktig det er å være synlig i lokalmiljøet, og har tro på at dette vil få en positiv utvikling.

– Vi setter stor pris på at utelivsbransjen og konsumentene støtter opp under oss. Dette er helt avgjørende. Vi har fått en god medvind. Nå er vi markedsledende på serveringsstedene i Arendal, sier Glastad, som er stolt over at kundene støtter opp.

Svikter aldri

– Vi har kjøpt øl fra det bryggeriet i 26 år. Da det i en periode var krise der, betalte alle restaurantene mer for å beholde Arendalspilsen. Det falt helt naturlig å gjøre en avtale med Arendals Bryggeri. Da Ringnes trakk seg ut, mener jeg det ville vært en skam å ikke støtte opp under det lokale bryggeriet, sier Gunnar Kalleberg, som driver Madam Reiersen Gastropub på den andre siden av Pollen.

Han synes faktisk også folk bør etterspørre det på steder som ikke har det. I en liten by som Arendal, får det stor betydning om bryggeriet på Stoa ikke tjener penger.

– Folk er stolt av det. Vi er stolte av å servere det. Vi var de første i verden som solgte 1839 på tank. Personalet som selger ølet, synes det er gøy å ha lokalt øl, og de får kjempegod tilbakemelding, medgir Kalleberg, som har fire ulike varianter av 1839 på fat, og en type på flaske. – Dette er vinn-vinn. Vi må støtte opp under hverandre. Jeg anbefaler også alle å kjøpe det i kolonialen, tilføyer han.

I tiden

Arendals Bryggeri på Stoa består av en liten administrasjon. Derfor er det også lett å kaste seg rundt og prøve nye ting. I dette markedet er det viktig å komme med nyheter. Skal du være det foretrukne produktet i butikkhyllene, kan du ikke ligge på latsiden. Nå håper Glastad han snart kan lansere et microbrygg fra Arendals Bryggeri, som et supplement til serien 1839.

– Øl er veldig i tiden. Og det er inn i tiden å handle lokalt. For første gang på mange år ser vi ikke nedgang. Folk synes at det er artig å smake på mangfoldet. Da må vi være innovative, sier Glastad.

Han har troen på at kundene vil velge det lokalproduserte fremfor de store.