For noen så er det å kjøpe en is i byen ensbetydende med å kjøpe en is på Jørgensen. Det er en god vane som går i generasjoner, sier Peder Jørgensen, 4. generasjons bakeridriver av Baker Jørgensen på Torvet 11, som ofte møter tre generasjoner i is-køen på utsiden av bakeriet.

Baker Jørgensen vender ut mot Torvet. Etter at lekeplassen kom hit, har denne delen av byen fått en god oppsving. Lunt på dager hvor sørvesten blåser gåsehud på folk i Pollen.

Her er hjertet

Butikkeierne i byen blir oppgitte når de leser i avisa om sentrumsdød og butikker som flytter fra lokalene. De er ikke enig i at det er dårlig butikk å drive i byen. Her går livet sin vante gang. På Baker Jørgensen bakes brød, boller og kaker hver morgen. Noe av det fraktes til utsalgssteder også utenfor sentrum, men det er i byen hjertet er. Hos Marcussen Ur & Smykker fikser de klokker og selger smykker. Arnt Corneliussen på Interoptik Corneliussen hjelper folk med å se bedre.

–Vi passer i sentrum. Men det er hardt arbeid og bevisstgjøring som gjør at vi fortsatt er her etter 113 år, sier Peder Jørgensen.

Selv om han ser at folk etterspør det tradisjonelle, prøver han seg av og til på noe nytt. Men Napoleonskaka tuller han ikke med. Den skal være som den er. Her har de fått kake av sine foreldre. Her bringer de videre tradisjonen til egne barn, som ber om napoleonskake lenge før de kan uttale det riktig.

Kos og tilgjengelighet

Byhandelen er knyttet til kos. Men også til nytte.  Du kan ikke basere byhandelen kun på kake og is. Det er viktig at du både finner bakeren, urmakeren og brillebutikken på byrunden. Forsvinner noen av de viktige butikkene som folk trenger, forsvinner også folk fra sentrum og inn i et av de mange handlesentrene utenfor sentrum.

Handler du i byen, skaper du liv i byen. Når det er liv i byen, vil folk handle her. Det henger sammen, og det påvirker hverandre gjensidig. Både positivt og negativt. Når mediene har fokusert såpass mye på sentrumsdød de siste årene, påvirker dette også arendalittenes lyst til å bruke byen. Noen går til aksjon for å «redde» byen med å aktivt handle kun i sentrumsgatene. Andre rømmer byen fordi de tror det ikke finnes stort nok vareutvalg der mer.

Trofaste kunder

Butikkeierne som er igjen i sentrum har et helt annet bilde. De ser sine faste kunder som kommer jevnlig innom for å handle. De møter folk som ikke har lyst til å gå innendørs i kjøpesentre når de er på bytur. Og de møter dem som har større krav til utvalg enn kjedebutikkene kan tilby.

–Vi hadde ikke levd i 100 år om vi hadde lagt oss på billigkonseptet. Vi leverer kvalitet, og det er en lojalitetsbransje vi lever i, sier Arnt Corneliussen, på Interoptik Corneliussen i Havnegata.

Her er god service og god fagkunnskap alfa omega for å gi kunden det den forventer. Arnt mener det er viktig å være en by for alle behov. Og en by som er åpen både på dagtid og kveldstid, som inneholder både butikker og restauranter. En by som er tilgjengelig.

–Vi må være en by som inneholder både butikker og restauranter og er levende både på dag- og kveldstid. Og vi må ikke være en by som kun belager seg på at du skal komme hit på en el-sykkel. Bil er fortsatt det fremkomstmiddelet som er mest foretrukket og det må vi ta hensyn til når handel, og et levende sentrum planlegges. Men det er også folk som av ulike grunner må kjøres til døren. Du kan heller ikke belage deg på at miljøbevisstheten er lengst fremme hos folk flest. Vi har ikke råd til å velge vekk bilene, poengterer han.

Godt håndverk

Rundt hjørnet, med utsikt mot Pollen, finner du enda en bauta i sentrum. Urmaker Marcussen har drevet god butikk i sentrum siden 1961. Nå er det 2. generasjons urmaker Lars som fikser og selger klokker og smykker. 3.generasjon er også i sving i butikken. En som selger og den andre er under utdanning som urmaker i utlandet. Her er det de gode håndverkstradisjonene og den høye kvaliteten kundene kommer for.

–Jeg har tro på byen. Men det er viktig at vi står sammen. Vi må ligge der forbrukeren vil vi skal ligge. Da blir det en positiv utvikling, sier urmakeren.
Siden de flyttet ut av de små lokalene i Havnegata for fem år siden, har urmakeren og smykkebutikken vokst noen flere kvadratmetere, og utvidet med et større antall smykkemontre. Her går folk forbi. Til og fra parkeringshuset. Marcussen ligger i løypa. Men det er ikke kun det som er viktig for å trekke kunder.

–Vi har et konsept som er annerledes. Vi er en nisjebutikk, sier Lars.

Urmaker Lars Marcussen er i tillegg til klokkebutikk og urmakerverksted, også gullsmed og fullsortimentsbutikk med blant annet smykkemerker som Van Bergen, Gulldia og Snø. De fører klokkemerker som Breitling, Omega, Bruvik, Tag Heuer og Certina.

–Kunder kan velge i anheng med en eller flere innfattede diamanter eller armbånd. Med i et stort og variert smykkesortimentet er ringer, ørepynt og sølvtøy. Butikken har flotte sølvsmykker og et kjempeutvalg av diamanter i alle prisklasser, sier Lars.

Søte fristelser

Byen er ikke bare rundt Pollen. I Torvgata 1, står sjokoladekunstneren Morten Arnesen og lager utsøkt og uimotståelig sjokolade med både chili, jordbærkrem og cognac. Sjokoladelukten siver opp trappene, og folk går gjerne noen ekstra kvartaler for å få med seg en smak av de sjokoladetrukne jordbærene eller en marsipanstang. Heimdal Chokoladefabrikk har blitt en merkevare for byen.

Hvem sier at sentrum er død? Ikke de som bruker den i alle fall.