Redningsskøyta «Inge Steensland» er en enestående kombinasjon av fart, sjøegenskaper og effektivitet. Motor og vannjet sørger for en toppfart på rundt 40 knop. En dypgang i underkant av en meter gjør at den kommer lett inn på grunt vann når den skal redde liv, berge båter eller gi assistanse. Skøyta av Petter C. G. Sundt-klassen har vakt internasjonal oppsikt, og sørger for sikkerhet til sjøs.

Volvo har hatt sikkerhet som et hellig mantra siden oppstarten i 1927, og bilmerket er verdenskjent for trafikksikre bilmodeller. «Biler kjøres av mennesker. Derfor er sikkerhet det grunnleggende i alt vi gjør hos Volvo.» Ordene tilhører Volvos grunnleggere som allerede i 1927 ga løftet om å sette sikkerhet til mennesket først.  Bilprodusenten Volvo gjør alt man kan for å forebygge ulykker, og sørger for at skadene blir så små som mulig når uhellet først er ute. Visjonen er klar: Fra 2020 skal ingen omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo. På bryggen står en Volvo V90 D4 Inscription i fargen krystallhvit perlemor. En herregårdsvogn, slik Volvo har kalt sin store stasjonsvogn. Bilen deler plattform med Volvo XC90, og er nesten 5 meter lang. Volvo V90 har alt av sikkerhetsutstyr som skal til for at Volvo oppnår sin visjon.

Erfaren redningsmann

Håvard Vedvik stasjonert om bord på redningsskøyta «Inge Steensland» med hjemmehavn i Arendal. Håvard har vært redningsmann i 8 år, hele tiden med vekslende tjeneste og redningsoppdrag langs Norges langstrakte kyst. Tidligere har han vært sjømann i 18 år, både i marinen, innenriks- og utenriksfart. Redningsskøyta er bemannet av profesjonelt mannskap med fast vaktturnus om bord. Fjorten dager på vakt av gangen. Seks måneder i året tilbringer Håvard på jobb i heldøgns vakter. Redningsmannskapet ligger i beredskap, men oppdragene er ikke like mange i vinterhalvåret. De fleste fritidsbåter ligger i opplag. Det kan iblant bli lange timer på vakt.  Mannskapet benytter tiden til å lese seg opp på prosedyrer og nytt regelverk, øver og praktiserer ferdigheter som trengs under redningsoppdrag. For å løfte stemningen i vaktrommet hender det at Håvard finner frem gitaren, spiller og synger. Med smil om munnen fastslår arbeidskameratene at de setter spesiell pris på hans tolkninger av musikkbandet Postgirobygget. 

Håvard er svært erfaren redningsmann. Han er svært takknemlig for å få lov til å redde liv, fartøy og verdier til sjøs, og takker alle som støtter Redningsselskapets arbeid. Samtidig er han som sin arbeidsgiver svært opptatt av å forebygge ulykker og uhell. I Redningsselskapets regi legger han vekt på betydningen av holdningsskapende arbeid og kampanjer for økt sikkerhet til sjøs.

Redningsselskapet er avhengig av giverglede og støtte fra samfunnet. Det tar tid å endre holdninger, men alt arbeid som kan hindre ulykker og øke sikkerheten til sjøs er viktig, påpeker redningsmannen Håvard Vedvik: Barne-tv figuren Elias er populær blant barn, og bidrar til å lære opp de unge. Alle som ferdes på sjøen i egen båt bør ha kjennskap til grunnleggende sjømannskap, blant annet tilsyn med båt og motor, konkluderer Håvard.

Volvo On Call

Vi er praktisk talt i samme båt som Redningsselskapet, sier salgssjef Anders Husebye hos JM Auto. Volvo fokuserer på å forebygge trafikkuhell, og redusere skadeomfanget når uhellet først er ute. Anders tenker på dem som blir trafikkskadet. Hvordan er skadeomfanget? Hva er konsekvensene på kort og lang sikt for den skadede? Hvordan er følger og ringvirkninger for livsledsager, familie, venner og arbeidsplass? Hva er samfunnskostnader til rehabilitering og varig redusert funksjon? Dette bør også være viktige argumenter for å vektlegge størst mulig trygghet når man går til innkjøp av personbil.

Volvo har trafikksikkerhet som ledestjerne og visjon. Volvo har vært ledende innen innovasjon og utvikling av sikkerhetsutstyr og sikker konstruksjon av bil. Noen eksempler: Volvo introduserte sikkerhetsbur og laminert frontrute, defroster og vindusspyler for frontruten, og gjorde trepunkts sikkerhetsbelte standard. I 1970 opprettet Volvo sin egen undersøkelseskommisjon for bilulykker. Resultatet av bilprodusentens sikkerhetstradisjon og -kunnskap blir i dag videreført i Volvos nye bilmodeller. Et eksempel er Volvo On Call, et avansert satellittsamband med integrert mobiltelefon, som automatisk tar kontakt hvis bilen har et uhell. En alarmsentral ringer opp bilen ved brå stans og holder dialog til hjelpen kommer. En datastyrt nødblink kan slås på av alarmsentralen, håndbrekk blir satt på og motoren stanses om nødvendig.

Volvo har utvidet BLIS-teknologi (blindsoneinformasjon) med styrehjelp. Blindsoneinformasjon gir et visuelt varsel i sidespeilet hvis et kjøretøy nærmer seg bakfra i kjørefeltet ved siden. BLIS har også aktiv styrehjelp som faktisk hindrer føreren i å skifte fil, eller korrigerer bilen tilbake til opprinnelig fil om et kjøretøy kommer faretruende fort bakfra.

Volvo har Pilot Assist integrert i dagens biler. Dette er systemer som gjør autonom kjøring mulig: Bilen hjelper føreren å kjøre, og om vegmerkingen er god nok kan Pilot Assist overta styringen av bilen. En hånd på rattet må til, ettersom Vegtrafikkloven ikke tillater autonom kjøring enda. Pilot Assist-teknologien opprettholder en valgt avstand til bilen foran, og gir myke styreimpulser for å holde bilen riktig plassert mellom kjørefeltlinjene. Assistansesystemene er en viktig del av Volvos ambisiøse visjon når det gjelder sikkerhet i bil.