Jeg trener til og med triatlon sammen med ham. Vi må jo være der for kundene våre, sier bedriftsrådgiver Didrik og ler. Han strekker seg over bordet og forsyner seg med en liten del av et skolebrød, eller «purke», som det egentlig heter her.

Sparebanken Sør har vært baker Jørgensens følgesvenn siden 60-tallet. Både på privatøkonomi og som bedriftsrådgiver. Fra baker Fredrik Emanuel Jørgensen og kona Karen Gurianne Olsen begynte å selge sine første nystekte brød og boller fra bakeri- og konditoriforretningen på Torvet 11 i 1904, har det vært viktig å ha en bank som støttespiller. En bank med en lokal tilhørighet.

FOR DRØMMER OG PLANER

–Banken har vært fin for meg når jeg vil drøfte drømmer og planer, poengterer Peder Jørgensen, som er 4.generasjons bakeridriver.

–Å ha en bank er alfa omega for å drive, sier Per Jørgensen, som for noen år siden overlot både bakeriet og relasjonen til banken til sønnen og konditoren Peder.
Begge synes derfor det er helt topp med forholdet til Sparebanken Sør. Det er enkelt, trygt og samtidig lett å få tak i personer i banken når du trenger dem. Det er ingen digital mur som møter deg når du trenger et råd. Peder løper til og med inn bakveien når han skal drøfte en problemstilling med finansrådgiveren sin. Det er slik banken også vil ha det. Og de følger gjerne familier i generasjoner. Fra den første sparekontoen til det første huslånet. Det personlige forholdet gir gjensidig
tillit.

BRYR OSS OM BYEN

Bedriftene kommer med drømmene. Banken kommer med realismen. Og støtten om det er et prosjekt banken har tro på. Baker Jørgensen har lang tradisjon for å ville ivareta og utvikle sentrum. Det er også en hjertesak for banken.

–Vi bryr oss om Arendal. Og vi tenker på hvordan vi kan være med på å utvikle byen. Vi har både en gavestrategi og en støttespillerstrategi, sier Sidsel Christiansen, banksjef i Sparebanken Sør.

–Og vi bruker Sparebanken Sør både privat i familien og i bedriften fordi vi ønsker å bruke lokale leverandører for å sikre arbeidsplasser her. Vi er en liten by, så vi må hjelpe hverandre, sier Per Jørgensen.

KORT VEI

Enten du er personkunde, aksjeselskap, enkeltpersonforetak, ansvarlig selskap eller et lag, stiftelse eller forening, kan du bli kunde i Sparebanken Sør. Du kan også få din egen rådgiver til disposisjon, om du ønsker det.

–Fordelen med en lokalbank er at du får tak i folk. Her kan du komme inn uten avtale. Vi har nær relasjon til kundene våre, sier banksjef Sidsel. Hun legger også vekt på at veien til en beslutning er kortere enn i nasjonale banker, siden det er en lokal bank. Sparebanken Sør strekker seg fra Skien i øst til Bryne i vest. Den har godt over 50.000 kunder. For Jørgensen-familien er det bra å ha den nære relasjonen til banken gjennom alle årene.

–Vi er bakere, ikke finansfolk. Jeg vet hvordan jeg skal tjene penger, men ikke hvordan jeg skal forvalte dem. Da er det fint at døren er åpen i banken, konkluderer Per Jørgensen.